Nyheter

Let's remake!

Foto: Lasse Olsson

Foto: Lasse Olsson

Länge har det varit givet att åka in till kontoret för att arbeta, och undantagsvis jobba hemifrån. Framöver kan förhållandet vara det motsatta. Nu gäller det anpassa kontoret till dess nya roll. Den präglas bland annat av ”liquid spaces”, de vill säga flytande gränser mellan olika funktioner. precis som handeln har gjort under en längre tid, sedan e-handelns intåg.

Office remake – nya förutsättningar för kontoret

När pandemin slog till gick det snabbt att ställa om till att arbeta hemifrån, både vad gäller attityder och teknik. Nu är frågan om vad som händer med kontoren när smittorisken så småningom har lagt sig och vi har friheten att åka in till jobbet som tidigare.

– Ja, visst har det fungerat nästan överraskande bra under året. Men det finns dimensioner som har gått förlorade. Teams- och Zoom-möten i all ära; de kan vara effektiva, men det har varit svårt att upprätthålla samma nivå på det kreativa arbetet. Det blir något annat när man sitter tillsammans i ett rum, säger Oscar Sten, COO på ElinderSten.

Därför kommer det att vara väldigt värdefullt för ett företag att försöka återgå till ett arbetssätt där människor möts – åtminstone ibland, menar han.

– Kontoret kommer inte att ha samma roll som tidigare, bland annat för att vi kommer att ha kvar en del av de digitala inslag som vi har vant oss vid under året. Det kommer till exempel inte vara ovanligt att det finns någon form av studio för att sända webbinarier eller enklare samtal från kontoret.

Men det gäller enligt Oscar Sten också att se till att locka tillbaka de medarbetare som kan tänka sig att fortsätta med hemarbetet på heltid.

– I alla fall under delar av arbetsveckan. En delad arbetstid kanske är idealet för många – och framför allt tror jag att vi kommer att få se unika, individanpassade lösningar för hur vi jobbar framöver, säger han.

Unika lösningar kommer även att prägla kontoren när vi har lämnat pandemins akuta risker bakom oss.

– Det kommer inte att finnas ett gemensamt koncept som kommer att fungera för alla. Nu blir det viktigt att alla företag verkligen utgår från just sina behov – och från sina medarbetares behov.

En första utgångspunkt kommer att vara att slå fast vad som ger mervärde för medarbetarna.

– Det gäller att ge honom eller henne tydliga anledningar att komma in till kontoret. Då handlar det inte om att fatta beslut om var arbetet ska utföras – utan om göra det värdefullt att vara på plats regelbundet.

Oscar Sten ger exempel på vad som skulle kunna vara attraktiva tillskott i nya kontorsmiljöer:

– Vardagsmotion är ett område som har försämrats tydligt för de flesta. Tänk om det gick att veta att det skulle gå lätt att fixa motionspasset inne på kontoret?

Han pekar också på något han kallar ”liquid spaces”, nämligen att gränser mellan olika funktioner kommer att börja suddas ut.

– Vi har vant oss vid att ha flytande gränser mellan arbete och fritid i hemmakontoret. Så kommer även det traditionella kontoret att vara. Alla funktioner finns på ett ställe.

Det skulle bland annat innebära att det finns möjlighet att få privata varuleveranser till kontoret, tillgång till PT eller massör, eller kanske ”VAB-rum” för medarbetare med sjuka barn. Varför inte kunna ha privata middagar i konferensrummet när man fyller år!?

Drömmen är att kunna erbjuda anställda kontoret även privat. Tänk vilken förmån! Förr hade man stugor i fjällen för sina anställda, så egentligen är ju inte tanken ny.

– En annan idé är att medarbetare som bor utanför stan skulle kunna få möjlighet att få sova över i vilorummet i citykontoret när han eller hon har varit inne på bio. Det gäller att se lösningar som är anpassade till livet som helhet för medarbetarna.

Nu är det ju dock inte så att alla kommer att vara motvilliga till att börja åka in till kontoret, understryker Oscar Sten.

– Den sociala samhörigheten är ett jättevärde som kontoren kan erbjuda. Vi saknar varandra. Arbetsgivarna måste förstå värdet med detta, och sätta det i fokus.

Alla de förändringar han ser framför sig kommer att skapas genom att bygga om befintliga kontor, inte alltid att skaffa nya. Han kallar den kommande trenden för ”Office remake.”

– Det här rör flera olika aspekter av företaget och verksamheten, och därför är det viktigt att det finns representanter från olika avdelningar som samarbetar kring planeringen. Företagsledningen ska givetvis vara delaktig i arbetet, men även HR och marknad kommer att ha mycket att bidra med här.

Elinder Sten