Tänk annorlunda!
Hur påverkar den digitala handeln den fysiska när den digitala växer sig allt starkare?
Under Fastighetsvärldens event Köpcentrum & Butiker 2021 talade ElinderStens Vanna Gunnarsson om möjligheterna som faktiskt finns i den transformationen som sker.
När flöden av människor förflyttas ställs aktörer inför stora utmaningar. Just nu sker komplexa flödes förskjutningar både när den digitala handeln utmanar med snabbhet och överblickbarhet och hemmakontoret gjort att vi spenderar vår lunchkassa i våra lokalcentrum. Det ställer krav på aktörerna att fortfarande vara relevanta och möta sina kunder.
Butiker minskar och andra aktörer tar plats i våra kommersiella lokaler i bottenvåningar och i köpcentrum.
Den fysiska handeln måste se sina fördelar och se möjligheter. Hur kan de skapa nya flöden till sina lokaler och hur kan fastighetsägare hjälpa till?
Vanna poängterade att man måste våga tänka annorlunda. Gör man likadant som man alltid gjort kommer besökarantalen att sjunka. Men ger man dem nya anledningar att komma till platsen kommer man långt. Kan man bredda sitt sortiment med upplevelser, utbildning eller andra aktiviteter så har man försprång på den digitala handeln.
I mångt och mycket vill den stora massan ha samma sak. Både i Kiruna och Simrishamn, men alla platser har något som gör den unik och kan man fånga den där lilla differensen så sticker man ut och återigen har den fysiska miljön en fördel. Tänk lokalt och utnyttja platsen potential! , säger Vanna.
Många pratar om att känna och klämma. Här finns mer att hämta, doft och smak är inte heller sinnen som stimuleras på nätet och just mat är något som drar flöden och besökare samlas kring. Också att jobba med inspiration är en vinnande faktor. Man ser flera aktörer som testar med second handavdelningar, tillfälliga kollektioner eller inspirerande miljöer. Omfamna digitaliseringens utmaning! Man måste våga ha kul!